”Human to human – fremtidens kommunikasjon”

Sosial kommunikasjon er ikke noe nytt.
– Mennesker har kommunisert med hverandre i tusenvis av år. De nye kanalene i sosiale medier gjør det imidlertid enklere å nå ut til flere med budskapet, mener Håvard Røste, Head of Delivery & Consulting i SocialCee AS.

Begreper som B2B- og B2C- kommunikasjon er ikke lenger det som føles nytt og spennende eller alltid gir mest verdi. I stedet engasjerer kommunikasjon mellom mennesker – human to human, eller H2H – stadig flere.

– Bedriftene må bli flinkere til å snakke med kundene i de kanalene der kundene er, sa Håvard Røste, Head of Delivery & Consulting i SocialCee AS, da han holdt foredrag på Strålfors Smarter Communication Day i Oslo.

Vær smart – vær sosial

I Norge har cirka 2,5 millioner personer Facebook-konto.

– De yngre brukerne deltar sjelden i debatter og velger stadig oftere andre plattformer å være sosiale på. Statistikken viser imidlertid at de likevel logger inn på Facebook av og til.
Smarte bedrifter bruker derfor de sosiale mediene til å nå ut til kundene.

I dag brukes sosiale medier hovedsakelig som en kanal for kundeservice, salg og markedsføring. Men de fungerer også fint til rådgivning, produktutvikling, krisekommunikasjon og rekruttering, tipser Håvard Røste.

– De som er virkelig smarte, integrerer de sosiale kanalene med de eksisterende systemene, slik at kundene kan kommunisere med bedriften uansett om de kontakter kundeservice på telefon, e-post eller nettprat.

"Mennesker vil kommunisere med mennesker"

Hårvard Røste oppsummerer smart kommunikasjon med tre prinsipper.
Snakk i de kanalene der kunden er, vær åpen for samarbeid med andre bedrifter, og vær engasjerende.

– Ved å samarbeide kan bedriftene "utnytte" hverandres varemerker. Engasjerende innhold har dessuten større sannsynlighet for å bli delt i de sosiale mediene.
Utfordringen ligger i at man snakker med flere personer om gangen – og at det dermed blir vanskeligere å få en personlig relevans i budskapene.

En løsning kan være å benytte seg av en ambassadør som snakker for bedriften. Det kan for eksempel være eksperter eller ansatte som deler historiene sine på nettet eller LinkedIn.

– Personene i virksomheten har ofte flere følgere i sosiale medier enn det virksomheten selv har. Mennesker vil kommunisere med mennesker, sier Hårvard Røste.