Etikk-teknologi_3-1_NYARE.jpg

Etikk+teknologi gir nordisk fordel

Betalingsløsninger fra Kina og USA dominerer den globale e-handelen. Men midt imellom de to stormaktene forsøker den norske nykommeren Vipps å kapre en del av kaken.

Få nordiske apper har fått så raskt gjennomslag som norske Vipps. Seks måneder etter lanseringen i 2015 hadde betalingsappen blitt lastet ned en million ganger. I dag er det en del av nordmenns hverdag å kunne ta frem mobiltelefonen når det er på tide å dele regningen eller betale i butikk. Vipps har til og med blitt til et verb – å vippse!

I fjor gjorde selskapet en topprekruttering da de knyttet til seg Berit Svendsen, tidligere administrerende direktør for Telenor i Norge og sjef for Telenor Skandinavia, for å lede deres utenlandssatsing. Hun gikk da fra et internasjonalt konsern med 7000 medarbeidere i Skandinavia til å begynne å arbeide for en relativ nykomling innen finanstjenester.

– Jeg er interessert i nyskaping og innovasjon. Men også i alle samfunnsendringene som skjer akkurat nå, forklarer hun bestemt.

Forenkle kundeopplevelsen

I telekombransjen har den digitale omstillingen pågått i 20 år – men for finanssektoren er den her og nå, med rask teknologisk utvikling som følge. De selskapene hun tror har størst sjanse til å lykkes, er de som greier å forenkle kundeopplevelsen. Vipps er et av dem.

Etter en fusjon med BankID og BankAxept er Vipps ikke bare størst i Norden på e-legitimasjon og betaling.

– Med BankID har Vipps bygd inn en identifikasjonsløsning som ikke finnes noe annet sted.

Å kunne logge seg inn med BankID og søke om lån eller signere en avtale uten å måtte oppsøke banken er helt unikt.

– Det er bare vi i Norden som har en elektronisk identifikasjon som fungerer. Det finnes et stort behov for dette over hele verden.

Mobil fakturabetaling - siste steg

Berit Svendsen er entusiastisk over utviklingen innen betalingsformidling hos flere av de nordiske selskapene hun tror har store muligheter til å vokse. Det siste steget for Vipps er at de nå også tilbyr Vipps eFaktura i samarbeid med Nets.

– Selv om norske forbrukere har hatt tilgang til eFaktura i mange år, og forbrukerne er flittige brukere av nett- og mobilbank, er det på tide å øke digitaliseringstakten innen betaling.

Avtalen mellom Nets og Vipps sørger for at brukerne kan betale alle sine digitale fakturaer i Vipps eller i nett- og mobilbanken. Regninger som tidligere kun var tilgjengelig i nett- og mobilbanken, er nå også tilgjengelig i Vipps-appen, og motsatt.

– Vi vil gjøre det enda enklere for forbrukerne å betale regninger og selv bestemme hvordan de vil motta og betale regninger. Dette gir den digitale forbrukeren økt kontroll og oversikt.

Alle eFakturaer ligger nå tilgjengelig i betalingsappen, og kan håndteres uten å måtte fylle inn konto- og KID-nummer.

Imponerende utvikling i Kina

Etter et besøk i Kina i januar i år er hun enda sikrere på mulighetene med mobilbetaling. Utviklingen der har kommet lenger enn i Norden og fått stor innvirkning på menneskenes hverdag.

– Det var helt fantastisk. Hos grønnsakshandleren kunne jeg betale med mobiltelefonen ved hjelp av en QR-kode. Han fikk umiddelbart bekreftelse på sin mobil når jeg hadde betalt. På restaurant skanner man en kode på menyen, så sendes bestillingen direkte til kjøkkenet.

Kina har lyktes med å skape et elektronisk marked på en måte som vi ennå ikke har klart.

Fordelene med å bruke mobiltelefon til betaling er store. Det trengs ikke lenger noe kassaapparat i butikklokalene, og løsningen passer både for de aller minste butikkene og de største varehusene. Samtidig åpner betalingsmetoden opp for helt nye forretningsmodeller. I Kina vokser nye utleieløsninger frem knyttet til mobilbetaling. Ett eksempel er elsparkesyklene som nå også har nådd de nordiske storbyene.

– Bortsett fra sosiale medier finnes det ikke noe annet digitalt fenomen som har vokst så raskt som mobilbetaling. Det er fascinerende.

Tidligere i år var Berit Svendsen i kinesiske Hangzhou for å besøke Alipay
Tidligere i år var Berit Svendsen i kinesiske Hangzhou for å besøke Alipay, verdens største fintech-selskap med sine 700 millioner kunder. Med på bildet er også Mingzhu He, som organiserte reisen.

Kinas mobile lommebok

I Kina er den dominerende betalingsløsningen Alipay, som med over en milliard brukere kalles Kinas mobile lommebok.

Vipps inngikk allerede i 2018 en avtale med Alipay rettet mot kinesiske turister på besøk i Norge. I 2017 sto de for 450 000 overnattinger på norske hoteller, og antallet øker for hvert år.

– Alipay har som mål å gjøre det mulig for kinesere å handle ute på samme måte som de handler hjemme. 90 prosent sier at den muligheten får dem til å handle mer.

I Kina så Berit Svendsen mulighetene med mobilbetaling.
I Kina så Berit Svendsen mulighetene med mobilbetaling.

Det er ikke uinteressant for norsk handelsnæring. Gjennom å få sin butikk eksponert i appen, blir den presentert for turistene på kinesisk, samtidig som betalingsmetoden gjør den mer attraktiv.

Berit Svendsens mål er at Vipps skal bli det ledende europeiske betalingsalternativet.

– Kina har lyktes med å skape et elektronisk marked på en måte som vi ennå ikke har klart. Vi har stor mulighet til å lære både av Kina og USA når det gjelder mobilbetaling og e-handel.

Stadig flere handler på nettet i Norden. Siden 2008 er handelen firedoblet, og ifølge alle prognoser ser veksten ut til å fortsette.

– Men det må bli enda enklere å betale, det må skapes enda mer effektive logistikksystemer og bli lettere å returnere varer. Her finnes det et forbedringspotensial.

Bane vei for utenlandslansering

Akkurat nå bruker Berit Svendsen og kollegene hennes mye tid på reisefot for å bane vei for mer samarbeid og en utenlandslansering.

Det er lett å tro at hun som ivrig talsperson for digital betaling har et fullstendig kontantløst samfunn som mål, men hun ser også utfordringer med dette og snakker om betydningen av å beholde en fysisk valuta.

– Jeg har alltid litt kontanter hjemme, i tilfelle teknologien ikke skulle fungere. Det digitale samfunnet er svært sårbart, for eksempel for cyberangrep. Det er utfordringer som vi må forberede oss på.

Relaterte løsninger og fordypninger

Payment-Management_16-9_2.jpg

Betalingsløsninger

En sikker betalingstjeneste i Omnikanal. Med betalingsløsninger fra PostNord Strålfors kan du enkelt la kundene bestemme – hvordan, hvor og når.

Hjelp-til-a-navigere_16-9_NYAST.jpg

Hjelp til å navigere med nye spilleregler

I takt med at antallet betalingstjenester øker, blir det mer og mer viktig for bedrifter å inkludere betalingsstyring i sin omnikanalstrategi. Muligheten til selv å velge betalingsmetode styrker både lojaliteten og betalingsviljen.

Nye-apper_16-9.jpg

Nye apper som retter seg mot drømmer

Få hjelp med hverdagsøkonomien. Nå sparemålene dine. Realiser drømmer. Analysetjenester er det nyeste innen appøkonomien og retter seg spesielt mot millenniumsgenerasjonen.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Abonner på vårt elektroniske nyhetsbrev News Direct og holde deg oppdatert på den nyeste kommunikasjon trender og hvordan du kan kommunisere smartere og mer effektivt.