Hjelp-til-a-navigere_3-1.jpg

Hjelp til å navigere med nye spilleregler

I takt med at antallet betalingstjenester øker, blir det mer og mer viktig for bedrifter å inkludere betalingsstyring i sin omnikanalstrategi. Muligheten til selv å velge betalingsmetode styrker både lojaliteten og betalingsviljen.

Betalingsstyring er et forretningsområde der utviklingen går fort akkurat nå. Dette omfatter alt fra oppdatering av papirfakturaer med optimalisert layout og betaling via QR-kode, til helt nye typer digitale betalingsløsninger.

For PostNord Strålfors betyr dette at kommunikasjon i omnikanal også innbefatter muligheten til å velge hvordan og i hvilken kanal forbrukeren vil betale fakturaer.

– Det er stor interesse for dette, og vi får mange forespørsler fra kundene våre, sier Kåre Lund, Sales Director i PostNord Strålfors Norge.

Som forretningspartner hjelper PostNord Strålfors-kunden med å navigere i et komplekst miljø med raske forandringer. Mange har skjønt at det ikke bare fører til større kundetilfredshet, men også at det finnes penger å tjene. Riktige kanaler fører til raskere betalinger og større betalingsvilje.

– Det skal være enkelt og smidig, uten unødvendige hindre, sier Kåre Lund.

Informerte kunder

Betalingsstyring er et naturlig fokusområde for PostNord Strålfors, som allerede er en stor aktør innen fakturahåndtering, i tråd med ambisjonen om å støtte kundenes digitaliseringsreise.

Mattias Norén, produktsjef i PostNord, forteller at kundene ofte er velinformerte, men at det kreves en relativt stor investering i tid for å holde seg oppdatert.

– Der kan PostNord Strålfors bli en samtalepartner med kunnskaper om kundereiser, samtidig som vi hjelper til med å veie ulike alternativer mot hverandre. På den måten kan vi i fellesskap komme frem til de beste løsningene for kunden.

Spørsmål som diskuteres, kan for eksempel være hvilke løsninger kundene foretrekker i det aktuelle landet eller for den aktuelle målgruppen, og hvordan flyten skal se ut. Skal for eksempel fakturaen sendes ut i én kanal, og påminnelsen i en annen?

I tillegg til markedskunnskaper kreves det komplekse IT-integreringer med flere ulike aktører for å oppfylle forbrukernes preferanser og kunne tilby betalingsalternativene de etterspør.

– Der kan PostNord Strålfors være en partner som tilbyr en nordisk omnikanalplattform med alle relevante nordiske fakturakanaler og betalingsalternativer.

Nye aktører hver dag

Selv om alle de nordiske landene har kommet langt med digitaliseringen, er preferansene forskjellige, i likhet med de landsspesifikke løsningene. Betalingstjenestedirektivet PSD2 trådte i kraft i 2018 og åpnet opp for innovasjon både innen betalingsstyring og fintech (se artikkel Nye apper som retter seg mot drømmer).

Nye digitale aktører introduseres daglig, og det krever gode kunnskaper om bransjen for å kunne avgjøre hvilke muligheter de har til å lykkes.

– Vår strategi er å inngå partnerskap med dem vi har tro på. Vi utvikler ikke betalingsløsninger selv, men jobber med parter som har kommet lenger, dette for å få tjenestene ut på markedet raskere, sier Mattias Norén.

Relaterte løsninger og fordypninger

Payment-Management_16-9_2.jpg

Betalingsløsninger

En sikker betalingstjeneste i Omnikanal. Med betalingsløsninger fra PostNord Strålfors kan du enkelt la kundene bestemme – hvordan, hvor og når.

Nye-apper_16-9.jpg

Nye apper som retter seg mot drømmer

Få hjelp med hverdagsøkonomien. Nå sparemålene dine. Realiser drømmer. Analysetjenester er det nyeste innen appøkonomien og retter seg spesielt mot millenniumsgenerasjonen.

Etikk-teknologi_2_16-9_NY.jpg

Etikk+teknologi gir nordisk fordel

Betalingsløsninger fra Kina og USA dominerer den globale e-handelen. Men midt imellom de to stormaktene forsøker den norske nykommeren Vipps å kapre en del av kaken.

Omnichannel_1080x608.jpg

Omnikanal øker effektiviteten

Omnikanal kommunikasjon lar dagens forbrukere selv bestemme hvordan, når og med hvem de vil kommunisere. For deg som bedrift gjelder det å holde tritt med kundene for fortsatt å være relevant. Omnikanal fra Strålfors hjelpe deg å forbli relevant.

Abonner på vårt nyhetsbrev

Abonner på vårt elektroniske nyhetsbrev News Direct og holde deg oppdatert på den nyeste kommunikasjon trender og hvordan du kan kommunisere smartere og mer effektivt.