SCS19_Oslo_3-1-HERO.jpg

Smarter Communication Summit 2019 – En forenklet fremtid

Med ulik bakgrunn og innsikt på tvers av forskjellige bransjer var samtlige foredragsholdere på Smarter Communication Summit enige om at fremtiden må forenkles for å kunne tilby en god kundeopplevelse.

25. april var det duket for årets Smarter Communication Summit i Oslo sentrum, og som i fjor ble arrangementet holdt i Mesh sine lokaler. Årets tema var kundeinnsikt og Smarter Communication Summit ville gi de besøkende en innføring i hvordan du kan sette kunden i sentrum, og hvordan kundeinnsikt kan brukes som et reelt konkurransefortrinn. 

Omlag de 100 fremmøtte fikk en god innsikt i algomentri av Dr. Silvija Seres, 3D-printing av Thomas Lundström, PostNords strategi innen kundeinnsikt av Ole A. Hagen, god innsikt i betalingsformidling fra Berit Svendsen i Vipps og LOfavørs erfaringer innen kommunikasjon av Marianne Olsen og Ragne Steensrud. 

Forenklet handel

Dr. Silvija Seres med bakgrunn fra algomentriforskning i Oxford startet ballet, og brukte et godt eksempel på hva hun legger i forenklet handel. 

— Jeg vil fortelle dere hvordan Amazon tenker logistikk, og da vil jeg bruke Amazon GO som et eksempel. Her går man inn i en butikk, hvor du blir identifisert med ditt ansikt og bekrefter med din mobiltelefon. Du går inn i butikken, du tar det du vil ha og forlater butikken. Dette er en fantastisk brukervennlig måte å handle på. Du vil ikke føle at du handler, hvor man fysisk ikke gjør noe annet enn å entre en butikk, plukker det man vil, for og så vende hjemover, fortalte Seres. 

Seres som på slutten av 1990-tallet jobbet hos Google-konkurrenten Alta Vista i Silicon Valley snakket også om Gutenberg-øyeblikkene hun ofte omtaler i sine foredrag. De 12 anerkjente Gutenberg-øyeblikkene består av: big data, kunstig intelligens, cloud, roboter, droner, 3D-printing, internet of things, bioteknologi, virtual reality, blockchain, energisystemer og nanoteknologi. 

— Jeg vil sammenligne disse Gutenberg-øyeblikkene med det å kjøre bil. Dere trenger førerkort på dissen øyeblikkene. Litt som med bil, så trenger du ikke vite hvordan en dieselmotor er skrudd sammen, men du må vite hvordan du kan manøvrere bilen på best mulig måte, sa Seres.

Kundeopplevelse og økonomisk lønnsomhet

Marked- og kommunikasjonsdirektør i PostNord Norge Ole A. Hagen snakket om hvordan PostNord jobber strategisk med deres kundeinnsikt.

 

— Vi skal planlegge for fremtiden, samtidig må vi ta være på kundene der de er i dag. Hvorfor er det så viktig å jobbe med kundeopplevelse? Jo, vi ser en klar sammenheng mellom god kundeopplevelse og økonomisk lønnsomhet, sa Hagen.

Kommunikasjonsdirektøren satte også et fokus på forenkling, og hvor viktig han syntes dette er i dagens marked. 

— PostNords viktigste trend at vi beveger oss i et endret marked, fra B2B til B2C. Hovedgrunnen til dette er forenklingen av det å handle på nett.  Forenkling er viktig. Som Silvija var inne på har vi kommet til et punkt nå, hvor man nesten ikke merker at man handler eller bruker penger. Noen enkle tastetrykk med mobilen via Vipps, eller Amazon GO er to gode eksempler, fortalte Hagen. 

Forbedringspotensiale innen e-handel
Berit Svendsen som er leder av Vipps internasjonale utvikling ser et stort potensial innenfor norsk e-handel. 

— Dette med butikkdød er en realitet overalt, og mye av utviklingen skjer nå innen e-handel. Men med e-handel må det bli enklere å betale, det må være enda mer effektive logistikksystemer og det må bli enklere å returnere varer. Her ser vi et forbedringspotensial, fortalte Svendsen. 

Til tross for at Vipps-tjenesten er flittig brukt av det norske folk for å sende penger til venner spår Svendsen at de største endringene vil skje innen e-handel. 

— Innen betalingsformidling så skjer det utrolig mye spennende. Vi nordmenn er ikke så gode på å huske kontonummeret vårt, men mobilnummeret er noe de aller fleste kan. Det er ikke innen vennebetaling de største endringene kommer til å skje fremover. Det er innen e-handel, sa Svendsen.

Alle de besøkende koste seg med enkle småretter igjennom en lærerik og interessant formiddag, hvor det også ble servert softis mellom foredragene, men hva har egentlig de tilreisende fått ut av dagen? 

De fremmøtte har fått mer innsikt i hvor viktig god kundeopplevelse er, i tillegg til en innføring innen kommunikasjon og smartere arbeidsmetoder. Automatisert og datadreven kommunikasjon gjør at det blir mer krevende å leve opp til kundenes forventninger. Smarter Communication Summit ga deltakerne lærdom om hvordan de kan sette kunden i sentrum, og hvordan kundeinnsikt kan brukes i det daglige. 

Takk for i år! 

Relatert

16-9_puff_SCS2018.jpg

Smarter Communication Summit 2018

Smarter Communication Summit 2018 i Oslo bød på innsikt om alt fra eksponentiell tenking til chatbots. Den røde tråden for dagen var kundereisen.

SCM-2019-2_16-9_NO.jpg

Smarter Communication Magazine

Les magasinet vårt for å holde deg oppdatert på kommunikasjonstrender, ny teknologi og hvilke utfordringer som møter bedrifter som vil effektivisere kommunikasjonen. Du kan også abonnere og få bladet rett hjem i postkassen.