Raskere betaling med mobilfaktura

Med mobilfaktura blir kundeopplevelsen svært god. Samtidig blir betalingsviljen større og innbetalingstiden kortere.
– Mobilen er kanalen som vi alltid har med oss, og derfor reagerer vi raskt når vi får viktige meldinger der, sier Mekki Ben Othman, produktsjef i PostNord.

Mobilfaktura_872.jpg

Vi har i flere år nå kunnet bestemme selv hvordan vi vil motta fakturaer. De blir sendt ut elektronisk eller fysisk. Nå kan vi også velge hvordan vi vil betale dem.

Tidligere tekstmeldings-løsninger på markedet har bare vist beløp og KID-nummer. I samarbeid med mobilløsningsleverandøren LINK Mobility lanserer PostNord Strålfors nå den nye løsningen mobilfaktura, der tekstmeldingen også inneholder betalingsfunksjon.

Mottakeren kan dessuten selv velge betalingskanal – nettbank, kort eller nordiske betalingsapper som Swish, Vipps og Mobilepay.

Tjenesten blir lansert våren 2017 i Norge og Sverige, og litt senere også i Finland og Danmark.

– Den store nytteverdien for kundene våre er at de får en ny kanal som styrker og kompletterer fakturatilbudet. De kan lettere nå ut til kundene sine, med både betaling og mersalg, sier Mekki Ben Othman.

– At mobilfakturaen også er en enkel betalingskanal, kan være en konkurransefordel for kundene våre. For når sluttbrukerne ikke lenger blir tvunget inn i en betalingskanal, men kan velge selv, får de en mye hyggeligere og mer praktisk kundeopplevelse, fortsetter han.

Raskere betaling

En av de store fordelene med mobilfaktura er at den får mye større oppmerksomhet enn fakturaer i andre kanaler, samtidig som betalingsviljen blir høyere.

– Mobilen er kanalen vi alltid har med oss, så det er en svært praktisk måte å nå mottakerne på. Folk reagerer når de får tekstmelding, og tiden fra oppfordring til handling er mye kortere enn for andre kanaler. Det gjelder heller ikke bare de yngre og mer mobilvante
generasjonene, sier Mekki Ben Othman.

E-postfakturaer kan også mottas på mobilen – hva er forskjellen på det og mobilfaktura?

– Vi reagerer ikke på samme måte på e-post som på tekstmeldinger. Folk venter gjerne med å lese e-posten sin. Og når vi først leser den, så handler vi ikke der og da. Tekstmeldinger er vi vant til å svare på mer eller mindre umiddelbart.

Hva slags sikkerhet har mobilfaktura?

– Løsningen har flere innebygde sikkerhetsmekanismer som standard. Landingssiden, der fakturaen vises, er for eksempel kryptert, og man kan bruke e-legitimasjon til godkjenning og signering i betalingsapper og ved betaling via bank. Når det gjelder kort, er det betalingsoperatøren som i dialog med kunden bestemmer sikkerhetsnivået.

Slik fungerer mobilfaktura

Mobilen er kanalen som vi alltid har med oss, og derfor reagerer vi raskt når vi får viktige meldinger der. Med mobilfaktura får du bedre kundeopplevelser, høyere betalingsvilje og kortere innbetalingstid.

mobil1.jpg

Med PostNord Strålfors’ Mobilfaktura får privatkunder og mindre bedriftskunder faktura og betalingsmuligheter i en og samme løsning.

Vi har i flere år nå kunnet bestemme selv hvordan vi vil motta fakturaer. De blir sendt ut elektronisk eller fysisk. Nå kan vi også velge hvordan vi vil betale dem. 

Tidligere tekstmeldingsløsninger på markedet har bare vist beløp og KID-nummer. Med mobilfaktura er betalingsfunksjonen inkludert som en del av løsningen. Med mobilfaktura fra PostNord Strålfors blir det sendt en tekstmelding, og så velger mottakeren selv betalingskanal: nettbank, kort eller en av flere nordiske betalingsapper, som Swish, Vipps eller MobilePay. 

Større oppmerksomhet og høyere betalingsvilje

En av de store fordelene med mobilfaktura er at den får mye større oppmerksomhet enn fakturaer i andre kanaler, samtidig som betalingsviljen blir høyere. Mobilen er kanalen vi alltid har med oss. Alle reagerer når det kommer en tekstmelding, så tiden fra oppfordring til handling blir mye kortere enn for andre kanaler. Det gjelder heller ikke bare de yngre og mer mobilvante generasjonene.

Slik fungerer mobilfaktura 

  1. Datafiler sendes til PostNord Strålfors.
  2. Datafilene blir bearbeidet og fakturaer sendt ut i den kanalen mottakeren har valgt – som fysisk faktura, e-faktura, til en digital postkasse eller som mobilfaktura.
  3. Det sendes tekstmelding til de mottakerne som har valgt å få mobilfaktura.
  4. I tekstmeldingen er det kobling til fakturaen. Meldingen kan også inneholde andre budskap, informasjon eller markedsføring.
  5. Koblingen fører til en landingsside med all betalingsinformasjonen. Siden er utformet i tråd med kundens ønsker – blant annet hvilke betalingskanaler mottakerne skal kunne bruke.
  6. Mottakerne betaler fakturaen på landingssiden ved å velge mellom de tilgjengelige betalingskanalene – nettbank, kort eller diverse nordiske betalingsapper.
  7. Hvis kunden ønsker ekstra høy sikkerhet, kan det brukes e-legitimasjon.
  8. De som velger kortbetaling, trenger bare fylle ut kortopplysningene én gang. Deretter ligger de lagret i systemet.

Vil du vite mer om mobilfaktura?

Ønsker du konkrete tips om hvordan bedriften kan utnytte alle fordelene med mobilfaktura?
Vi har ekspertene som kan hjelpe deg. Ta kontakt og avtal en gratis konsultasjon.

Vil du vite mer om mobilfaktura?

Jeg kan kontaktes via

Takk for meldingen! Vi vil kontakte deg så snart vi kan.