Slik kan riktig betalingsløsning senke kostnadene og øke konverteringene dine
Er du på jakt etter den beste betalingsløsningen? Les hvorfor Account-to-Account (A2A) er den enkleste, raskeste og mest kostnadseffektive måten å gjøre det på. Både for deg og kundene dine.
Skreddersydde betalingsløsninger for fremtiden
Vi i PostNord Strålfors vil gjøre om på betalingsbransjen, slik at bedriften din ikke blir hengende etter når det kommer til fakturering, betalinger og brukeropplevelser
La oss starte med et begrep du kanskje har hørt før: Open Banking. Banker i EU tillater nå at tredjepartsleverandører kan koble seg på deres data, og på den måten gi bedre og enklere finansielle tjenester. Som å initiere betalinger direkte fra bankkontoen til kundene, uten behov for mellomledd som debet- eller kredittkort. Og her kommer betalingsløsningen betal med bank, også kalt Account-to-Account (A2A), inn i bildet.
A2A, eller betal med bank på godt norsk, betyr at pengene går direkte fra sluttbrukernes konto og over til bedriftens. Uten unødvendige steg og informasjon, som å fylle inn kortinformasjon eller logge inn i banken for å betale.
– Dette er en helt ny måte å tenke betalings- og fakturahåndtering på, forteller Daniel Pandher, Key Account Manager i PostNord Strålfors.
– Teknologien og markedet er under konstant utvikling, men det går også fort, og vi skal være med på det toget som nå går. Det kommer bedrifter som samarbeider med oss til å dra stor nytte av, legger han til.
«En av de bedre tingene med akkurat vår løsning er at det går kjapt å integrere, uansett hvilken plattform eller kanal du vil bruke den i. Slik kommer man i gang så fort som mulig»
Mer fornøyde kunder med Open Banking
Strålfors vil være med på å gjøre dine kundereiser så gode som mulig, og vi vil finne rimeligere måter for bedrifter å få betalt for tjenestene og varene sine på. Fakturering, betaling og purringer kan skape trøbbel, og i de verste tilfellene: Misfornøyde kunder og forsinkede inntekter. Den kombinasjonen er det ingen bedrift som har lyst til å oppleve.
– Med A2A er stegene i betalingsprosessen enklere. Brukerne får fortsatt muligheten til å velge andre betalingsmetoder, men ved å nudge dem i retning av vår betalingsløsning håper vi at flere får øynene opp for denne formen for betaling. Det er rett og slett betaling gjort enkelt, sier Pandher.
– Og så går det direkte via bankenes oppgjørssystem, ikke kortselskapene, noe som sparer bedriften penger for hver eneste faktura de sender ut, sier Pandher. Men mer om det senere.
Setter sikkerheten først
For en annen ting Strålfors håper at brukerne får øynene opp for, er hvor mye sikrere det er å betale på denne måten. Risikoen for kortsvindel og feilskrevet data er ikke-eksisterende.
Daniel Pandher påpeker at brukerfeil, og nødvendigheten for å fylle ut informasjon, kan skape sikkerhetsutfordringer ved kortbetaling.
– Hvor mange av oss har ikke fått beskjed om å taste inn et langt kortnummer, der vi stirrer på skjermen i håp om at vi klarer å avdekke en eventuell feil? A2A fjerner dette problemet, fordi man betaler direkte via banken sin. Det betyr at alt er fylt ut på forhånd, noe som minsker risikoen for at noen kan betale med et stjålet kort, sier han.
Pandher påpeker videre at lagringen av data også er sikrere:
– Både bedriftens og sluttbrukernes sikkerhet er noe vi alltid prioriterer. Account-to-Account reduserer risikoen for datainnbrudd fordi både lagringen og delingen av data gjøres på en tryggere måte.
Bedre konvertering
At man ikke trenger å legge inn detaljene selv har også en annen gevinst: Færre faller fra når de skal betale fakturaen, noe som betyr at pengene kommer kjappere inn på bedriftens konto enn når man tar i bruk andre betalingsmetoder.
Personvern og sikkerhet strammes til kontinuerlig, men det gjør også at sending av lenker og annen informasjon via SMS eller e-post begynner å bli begrenset. Med vår betalingsløsning kan vi sende lenker direkte i de kanalene dere har kontakt med kundene deres.
Og når de først er inne for å betale har vi designet en optimal løsning som sikrer høy konvertering. Vi kutter vekk unødvendige steg, har så lite tekst som mulig og gjør det enkelt å navigere seg gjennom.
– Alt vi trenger er noen linjer med data for å kunne generere en betalingslink som sendes til kunde. Behovet for oppfølging blir mindre, og siden flere betaler første gang de får et varsel, blir det færre runder med purringer, sier Eskil Foss, teamleder for salg i PostNord Strålfors.
Har dere en app eller nettside der brukerne har egne profiler? Betalingsløsningen vår kan sende dem pushvarsler om nye fakturaer, og eventuelle purringer, direkte derfra. Volumet har ingenting å si, vi håndterer alt fra små til store bedrifter.
Daniel Pandher
Key Account Manager i PostNord Strålfors
Eskil Foss
Teamleder i PostNord Strålfors
Ingen prosentvis provisjon
For de som har store mengder fakturautsendelser, er A2A spesielt gunstig. En hel del aktører, som kortutstedere, tar betalt en prosent av totalsummen som står på hver eneste faktura.
– Mange er nok ikke klar over det, men noen tar så mye som 3,9 % av kjøpesummen i provisjon. I tillegg til en stykkpris per faktura. Det blir snakk om store summer om man er en bedrift med høyt volum, forteller Foss.
Derfor har det vært viktig å finne en kostnadsmodell som gagner alle, der vi kunne kutte dyre mellomledd. Slik får bedriften mer igjen for pengene. Ved bruk av A2A betaler du kun en stykkpris per faktura. Noe Foss vet at kundene setter pris på:
– Vi har hatt flere kunder som uttrykker at de sparer penger når brukerne betaler via vår løsning.
Gjør betalingsløsningen til din egen
Løsningen vår er utrolig enkel å sette opp, og vi integrerer betaling, purringer og informasjon direkte i bedriftens egne løsninger.
– En av de bedre tingene med akkurat vår løsning er at det går kjapt å integrere, uansett hvilken plattform eller kanal du vil bruke den i. Slik kommer man i gang så fort som mulig. Vi kobler den sammen med nettsiden din, eller i en app, med bedriftens logo og profil, sier Foss.
At kundene hele tiden kjenner seg igjen i landskapet de beveger seg i, skaper tillit. Eskil Foss tror at en slik løsning gir bedre brukeropplevelser:
– Strålfors er ikke opptatt av å ha vår logo, og vår branding, på dette. En såkalt “white label”, altså at man kan legge på egen logo og profil, er det ikke mange som tilbyr, men vi mener det gjør det bedre for sluttbrukerne. Å være sikker på at man forholder seg til, og betaler til, den som faktisk har sendt fakturaen, gjør kundereisen trygg og forutsigbar. Det føles ikke som om du blir kastet ut i dypet hos en tredjepart, og at du kan stole på informasjonen du blir gitt.
En bedre hverdag i vår omnikanal
Vi leverer selvfølgelig ikke bare en betalingsløsning. Mulighetene for samarbeid med oss er mange.
– Betalingsløsningen vår kan leveres som en enkelt tjeneste. Vi kobler oss på deres API og får det vi trenger for at kundene våre skal få betalt, sier Daniel Pandher, før han fortsetter:
– Eller det kan være som en del av totalpakken vi tilbyr, der betalingsløsningen er én del av den pakka. Og på den måten kan man samle hele faktura- og distribusjonsløpet ett sted.
Hvorfor er det bra for deg? Fordi vi alltid utvikler oss på vegne av kundene våre, slik at dere slipper det. Når alt er samlet hos oss, vil det alltid være vi som sørger for at dere har nyeste versjoner, kanaler og funksjonaliteter. Slik at bedriften din kan bry seg om viktigere ting. Begynn reisen til en bedre fakturerings-hverdag med å ta steget inn i vår betalingsløsning.