Konsernet Alektum Group driver virksomhet i 14 europeiske land. Hovedkontoret ligger i Göteborg, der også den sentraliserte IT-avdelingen ligger. Kjernevirksomheten er inkasso og til det kobles markeds- og kredittinformasjon, juridisk rådgivning og faktureringsløsninger. Alektum har samarbeidet med PostNord Strålfors siden 2000, og Strålfors’ løsning Omnichannel gjør det enklere for Alektum å få betalt.
Alektum Group sender ut rundt 4,2 millioner krav hvert år. Av disse kravene er 1,7 millioner fysiske brev og 2,5 millioner digitale utsendelser via for eksempel digitale postkasser. Med så store volumer innen inkassovirksomheten er det viktig at Alektum får ut fakturaene og kravene raskt og på riktig måte.
– For oss er leverings- og volumsikkerhet ekstremt viktig for å sikre at vi får ut utsendelsene i tide, uansett hvor mange utsendelser det gjelder. Målet er å sende ut slik at det kommer frem i rett tid, altså ikke for tidlig eller for sent, noe som gjør det enklere for oss å få betalt, sier Anders Svensson, inkassosjef i Alektum.
Også compliance-spørsmålene er komplekse, og det stilles høye krav til datasikkerhet for å følge reglene slik at vi beholder tillatelsen til å drive inkasso. Vi trenger en leverandør som kan sende store volumer, og som hjelper oss med å opprettholde en tilfredsstillende datasikkerhet, og det klarer Strålfors, fortsetter Anders.
Riktig kanal reduserer kredittiden
En stor utfordring og et viktig element i inkassobransjen er å kommunisere i riktig kanal for hver skyldner, det gjør at Alektum trenger tilgang til flere forskjellige kanaler. Papirutsendelser er dominerende i Sverige, det er nemlig et bevis på at inkassoselskapet har sendt brevet til folkeregisteradressen. Alektum jobber mye med kunstig intelligens (AI) for å få et bilde av skyldnernes individuelle atferd og hvilke kanaler de foretrekker.
– Vi må kunne blande kanaler for å øke sjansene for å få betalt. Ved at Strålfors velger hvilke skyldnere som skal få utsendelse på papir, i Kivra eller andre kanaler, kan vi møte dem i de kanalene de foretrekker. Det gjør at vi lettere får svar, og at våre oppdragsgivere får pengene raskere.
– Det gjelder rett og slett å gjøre det så enkelt som mulig å betale, uansett hvor skyldneren befinner seg. Vi må ha en svært høy servicegrad for skyldnerne, og å møte dem i den kanalen de foretrekker, er en måte å sikre dette på, sier Anders.
Gjør det enklere å betale
Alektum kommuniserer daglig med folk med forskjellig betalingsevne og forskjellig gjeldsgrad. For å gjøre kommunikasjonen og budskapet enkelt og tydelig trengs det fleksible løsninger for både kommunikasjon og betaling. Det er viktig å fjerne tersklene for å betale. Typiske terskler kan være at det er problematisk å logge inn, at det kreves flere trinn for å betale, eller at det er lang ventetid på telefonen.
– Det gjelder rett og slett å gjøre det så enkelt som mulig å betale, uansett hvor skyldneren befinner seg. Vi må ha en svært høy servicegrad for skyldnerne, og å møte dem i den kanalen de foretrekker, er en måte å sikre dette på, sier Anders.
Med Omnichannel har innbetalingene økt 4 prosent
For å oppfylle sine egne høye krav har Alektum valgt å samarbeide med Strålfors og spesifikt med tjenesten Omnichannel. Med Omnichannel kan Alektums kunder selv velge kanal for kommunikasjonen, og de får mulighet til dialog og til å få informasjon i rett tid der det passer dem. Ved å la skyldnerne velge selv i hvilken kanal de skal betale, har innbetalingene til Alektum Group økt med cirka 4 prosent.
– Vi har for eksempel stor nytte av Kivra, i og med at det ikke er mulig å ha feil adresse der. Og når de betaler der, får vi betalt direkte, sier Anders Svensson.
Kunstig intelligens (AI) og leverandøren – viktig nå og i fremtiden
Alektum har en spennende digital reise bak seg, og selskapet kommer til å fortsette å utvikle sine systemer for å forbedre kundeopplevelsen ytterligere. Anders synes det er viktig å bruke fleksible løsninger og å kunne bytte løsninger når det kreves. Her tror Anders at AI kommer til å spille en viktig rolle.
– AI er en viktig del av fremtiden og for å måle hva som fungerer, og å få ny innsikt. Det er viktig å ta vare på og bruke kundedataene for å tilby mer kundetilpassede løsninger.
– Det er også viktig at leverandøren forteller oss hvilke muligheter som finnes, i og med at det er vanskelig for oss å holde styr på alle markeder og forskjellige løsninger. Strålfors hjelper oss med å holde oss oppdatert, avslutter Anders.
Kom i gang!
Vil du også la kundene selv velge i hvilken kanal de skal betale og samtidig øke betalingssatsen? Kontakt oss så forteller vi deg hvordan du kommer i gang med Omnikanal kommunikasjon for kreditt- og inkassobransjen.