Med en ny digital plattform fra PostNord Strålfors møter Ikano Bank kundenes behov. I dag sender de enkelt fakturaer via Vipps, mobilfaktura, eFaktura og Digipost.
Selskapet
Ikano Bank leverer finansieringsløsninger til flere store samarbeidspartnere. Eksempler på dette er blant annet lojalitetsprogram, kundekort, fakturaløsninger og kundetilpassede salgsfinansieringsløsninger. Totalt dreier det seg om 80 000–100 000 fakturaer som skal ut hver måned for varemerker som Ikea, Shell, Lindex og Coop, pluss et antall egne produkter.
Vi har også egne sluttkunder under eget varemerke, forteller Christian Gagnum.
– For privatkunder omfatter våre banktjenester produkter som refinansiering, forbrukslån og kredittkort. For bedriftskunder har vi spesialisert oss på leasing og fakturaløsninger innen en rekke forskjellige bransjer.
Vår erfaring med PostNord Strålfors er at de er proaktive. De er gode på å utvikle nye løsninger og få oss til å se hvilke behov vi faktisk har
Utfordringen
Flere og flere kunder etterspør muligheten til å kommunisere via digitale kanaler som Vipps, mobilfaktura, eFaktura og Digipost.
– Vi hadde behov for en tjeneste som sørger for at alle fakturaer havner der de skal basert på sluttkundenes ønsker, forteller Christian Gagnum.
Ikano Bank har et sterkt ønske om å få så mye som mulig over i digitale kanaler. Det handler selvfølgelig om penger, men det er også viktig for bærekraftarbeidet.
– Vi mener at papir er på vei ut. Derfor tar vi nå et gebyr for papirfakturaer.
I tillegg til at Ikano Bank sparer penger på porto og trykkekostnader, er det flere fordeler med digitale kanaler.
Christian Gagnum er ansvarlig for alle private produkter hos Ikano Bank i Norge og arbeider med alt fra salgsinitiativer og budsjetter til markedsføring.
– Vi ønsker å bli mer digitale og fatte beslutninger på riktig grunnlag. Med digitalisert kommunikasjon blir både rapportering og statistikk betydelig bedre, fortsetter Christian Gagnum.
Dessuten øker betalingsviljen, og betalingene kommer inn raskere.
– Brev blir lett borte i dag, man forlegger dem eller roter dem bort, og så blir betalingen forsinket.
Løsningen
Ikano Bank i Norge har kjøpt en omnikanalløsning for fakturaer. Dette gjør at det blir mulig å sende administrativ kommunikasjon som helt og holdent er basert på sluttkundens valg.
Løsningen ble lansert sommeren 2019 og er skreddersydd for Ikano Banks behov.
– Vi har jobbet tett sammen og definert rammene for prosjektet sammen med PostNord Strålfors, men det er de som har gjort jobben, forteller Christian Gagnum.
Ikano Bank har nå en digital plattform som enkelt fordeler fakturaene basert på sluttkundens valg. Det eneste de trenger å gjøre, er å teste fakturafilene før utsendelse.
– Det er utrolig bra, og det var viktig for oss at PostNord Strålfors kunne drive alt selv, i og med at vi har begrenset med ressurser for denne typen prosjekter.
Resultatet
– Vi er veldig fornøyde med at vi med den nye løsningen kan oppfylle kundenes behov for enklere og bedre kommunikasjonsveier. Vi har kommet et godt stykke på veien, men vil naturligvis snakke enda mer med kundene våre for å finne ut om det er noe som mangler, sier Christian Gagnum.
Han roser PostNord Strålfors i prosjektet.
– PostNord Strålfors er en erfaren aktør og har bidratt med en unik spesialkompetanse. De kjenner oss i Ikano Bank svært godt, og det har gjort at vi har fått et system som er helt tilpasset våre behov.
Christian Gagnum konstaterer at kunden har fokus på kommunikasjon fra Ikano Bank en kort stund hver måned.
– Jo mer relevante og tydelige vi er da, desto bedre vil de lytte. Fakturaen er derfor en viktig kommunikasjonskanal for oss.
Fremtiden
Et mulig neste skritt for Ikano Bank er segmentering og tilpassede utsendelser.
– Vi er ikke i gang ennå, men med mer og bedre data blir flere ting mulig, sier Christian Gagnum.
– Økt kundetilfredshet er en prioritering for oss. Derfor er vi også interessert i alt som gjør det enklere og bedre for kundene våre, sier han.