Svea-Finans_HERO2.jpg

Svea Finans digitaliserer løsningene og sparer miljøet

En god kundeopplevelse og relasjon bygges over tid. For Svea Finans som har 200 ansatte i Norge, og nærmere 2500 på konsernnivå er stabilitet viktig.

16-9_Puff-image_Transparent.png

– Vi får levert en moderne løsning i form av omnikanal fra PostNord Strålfors – noe som gir oss større fleksibilitet ovenfor kundene våre. Det å få digitalisert løsningene gjør at vi også sparer miljøet, noe vi har stort fokus på i Svea Finans, sier Jostein Vingsand, som jobber som forretningsutvikler i selskapet.

Med over 2000 ansatte er Svea-konsernet Nordens største privateide finansieringshus. Vi tilbyr administrative og finansielle tjenester for små og store bedrifter i alle bransjer. I tillegg tilbyr vi tjenester til privatmarkedet. Gjennom personlig service ønsker Svea Finans å tilby markedet effektive og tilpassede løsninger innen finansiering, inkasso, reskontrohåndtering og betalingsløsninger. Svea Finans skal være en ledende finansaktør i Europa, forteller Jostein Vingsand. 

Utfordringen

Å følge med i tiden er ekstremt viktig i dagens samfunn, hvor alt digitaliseres i et høyt tempo. Svea Finans er hele tiden på jakt etter måter de kan kommunisere med sine kunder på best mulig måte.

— Tiden med lange KID-nummer og bunker med brev er over. Fokuset vårt må være å fjerne papirfaktura, og nå kundene i de digitale kanalene – samtidig som vi kan nå de enkelte som ikke har noen digitale kanaler, med brev. For eksempel er det kanskje noen eldre som ikke har Vipps eller Digipost, og vi må huske på at alle ikke henger like godt med på det teknologiske og digitale kjøret. I forhold til lovgivning og kunders preferanser kan det være en utfordring å nå alle våre kunder på best mulig måte, og her er Postord Strålfors en viktig samarbeidspartner, sier Vingsand.

Svea Finans har et vidt spekter av tjenester – og får igjennom en omnikanalløsning med PostNord Strålfors tilbudt sine kunder en rekke ulike betalingsløsninger gjennom Vipps eFaktura, Digipost, EHF, e-post og vanlig brevutsendelse.

— Vi har to målgrupper; bedrifter og privatpersoner. Privatpersoner ønsker enklere betaling, hvor vi nå kan tilby Vipps eFaktura. En undersøkelse vi har kjørt i samarbeid med PostNord Strålfors viste stor effekt, hvor vi hadde en økning innen betaling på over 22 % etter at Vipps eFaktura ble et betalingsalternativ. Og hva forteller dette oss? Jo, vi må gjøre det enklere for kundene våre.

Løsningen

På de siste 3 årene har det skjedd ekstremt mye innen teknologi, koblinger og tjenester. I 2018 kom det en ny lov om teknologinøytralitet i forhold til inkassoloven, noe som har åpnet opp for nye muligheter.

— Nå kan vi sende brev digitalt, mens vi tidligere måtte sende disse brevene fysisk. De som tidligere mottok brev og informasjon fysisk har etterspurt digitale løsninger, men vi må jo følge loven. Når denne ble endret i 2018, åpnet det seg nye muligheter for oss, sier Vingsand.

Vingsand har jobbet tett med PostNord Strålfors siden 2016, og i løpet av de siste 3-4 årene har Svea Finans og PostNord Strålfors opparbeidet en god relasjon.

— Vi har en veldig god en-til-en kommunikasjon, hvor vår kontaktperson i PostNord Strålfors er veldig behjelpelig. Det er viktig å føle seg sett og hørt, samtidig som vi får en fantastisk service, sier Vingsand før han følger opp.

— PostNord Strålfors gjør en god jobb med å sette opp løsningene, som vi i fellesskap blir enige om. Alle leveransene har vært gode – og vi er svært fornøyde. Derfor har vi også utvidet, hvor det fremover vil bli mer business og trolig et enda tettere samarbeid med PostNord Strålfors.

Resultatet

En god kundeopplevelse og relasjon bygges over tid. For Svea Finans som har 240 ansatte i Norge, og nærmere 2500 på konsernnivå er stabilitet viktig.

— Vi har hele veien fått levert det vi skal, og PostNord Strålfors har gitt oss den gode stabile leveransen. Selvfølgelig er god service også viktig, men om leveransen i bunn ikke lever opp til forventningene har god service lite å si. For vår del er denne stabiliteten svært viktig, og noe vi også verdsetter, sier Vingsand.

Samarbeidet mellom PostNord Strålfors og Svea Finans har praksis fungert slik at selskapene hele veien har utfordret hverandre på å tenke nytt.

— Resultatet av samarbeidet har ført til at vi har tatt de nødvendige stegene, og utviklet oss, sier Vingsand. 

Fremtiden

Inkassoloven fra 1988 er nå i utvikling, og hvordan dette vil påvirke fremtiden er Vingsand og Svea Finans usikre på.

—Hvordan inkassoloven i fremtiden vil påvirke bransjen og hva som kommer frem er fremdeles noe uvisst, men dette vil påvirke fremtiden – det er det ingen tvil om. Det vil nok bli mer fokus på den digitale kundereisen. Fysisk print vil nok reduseres i tiden som kommer, samtidig som digitale utsendelser vil øke. Omnikanal gjennom PostNord Strålfors gir oss et konkurransefortrinn. Uansett hva som kommer i årene fremover av endringer, vil vi være fleksible, avslutter Vingsand.

Vil du vite mer om Omnikanal?

PostNord Strålfors' eksperter forteller gjerne mer om hvordan du og kundene dine kan dra nytte av fordelene med Omnikanal.

Relaterte løsninger og kundecaser

Betale med Digipost

Betaling med Digipost

Du trenger ikke å bruke tid på administrasjon av utsendelser til digitale postkasser. Med den digitale postkassen Digipost havner alle utsendelser på riktig sted.

16-9_vipps.jpg

Vipps eFaktura

 Vipps eFaktura er den ledende betalingstjenesten i Norge, som sørger for enkel og rask fakturabetaling.

Mobilfaktura-16-9.jpg

Mobilfaktura

Mobilfaktura-tjenesten sender kundene SMS med lenke til landingsside. Her kan de velge betalingskanal selv. SMS-er er utløser rask betaling.

IKANO-bank_16-9.jpg

Rask og enkel plattform for digitale fakturaer

«Vi har har kjøpt omnikanalløsningen til PostNord Strålfors som sørger for at fakturaene havner der de skal basert på sluttkundenes ønsker», forteller Christian Gagnum, Head of Retail Partners & Direct to Consumer i Ikano Bank AB i Norge.