Digital signering

Motta dokumenter korrekt utfylt, signert og returnert til deg i løpet av noen få timer i stedet for uker. Med digital signatur reduseres ledetiden og mentale hindringer for signering. Digital signatur innebærer raskere avslutning av pågående saker. 

Juridisk bindende digital signering av dokumenter

  • Automatiserer arbeidsprosessen – optimaliserer forretningsprosessene
  • Enkel signeringsprosess – digital signerte dokumenter kommer raskere i retur enn papirbaserte
  • Gir 100 % korrekt informasjon utfylt i dokumentet
  • Oppfyller GDPR-kravene
  • Juridisk bindende digital signatur
  • Skyløsning – kom raskt i gang
  • Følg flyten i signeringsprosessen i realtid

Digital signatur langt raskere enn på papir

Digital signering er overlegent fysiske dokumenter som det tar mellom 6 og 18 dager å få returnert ferdig utfylt og signert. Digital signatur er dessuten presist. En stor andel papirdokumenter kommer ofte tilbake med feil og må på ny rundtur.

Et eksempel er papirbaserte lånesøknader til en bank. 12 prosent av søknadene banken fikk i retur var delvis utfylt feil. Dette medførte unødvendig administrasjon og ressursbruk.

Med lange ledetider oppstår det også risiko for at potensielle kunder rekker å oppdage andre tilbud. Ledetidene kan derfor medføre at kundene glipper og velger en annen leverandør.

Hurtig digital signering med riktig informasjon

Med digital signatur blir returtiden redusert fra uker til dager. Erfaringene viser at opptil 20 prosent av dokumentene kommer tilbake korrekt utfylt innen bare én time. I løpet av 24 timer er andelen 50 prosent. I løpet av gjennomsnittlig 2-3 dager er samtlige dokumenter digitalt signert. Slik bidrar hurtig digital signering til å redusere antall tapte avtaler til et minimum.

Automatisert rask arbeidsflyt og optimale forretningsprosesser

Fordi digital signering automatiserer den interne arbeidsflyten blir også hele forretningsprosesser optimalisert. Du kan til og med bruke dokumentmaler som øker tempoet i forsendelsene enda raskere. Dessuten kan du i sanntid se digital signatur-status for  ulike mottakere. Dermed har du hele tiden full kontroll med signeringsprosessen. 

Enkelhet fjerner mentale barrierer

Digital signatur er svært enkelt å bruke både for mottakere og deg som avsender. Metoden fjerner mentale barrierer som forhindrer mottakeren fra å returnere dokumentene dine. 

Mottakerne får e-post med lenke til dokumentet. En animert, blå pil peker nøyaktig der de skal fylle ut informasjon og signere digitalt. Dersom noen glemmer å signere, sender systemet automatiskt påminnelse etter et par dager. 

Høy sikkerhet og GDPR-kompatibilitet 

Sikkerhetsnivået kan tilpasses behovet. Når inholdet ikke er veldig sensitivt anbefaler vi enklere sikkerhet.Dette kan minimere mentale barrierer som kan forsinke den digitale signeringen.  Men, det går også an å legge på tofaktor-autentisering med for eksempel passord og kode via SMS. For svært sensitive dokumenter kan du til og med velge å identifisering med e-legitimasjon som BankID eller andre systemer i Norden.

Ytterligere ett sikkerhetslag ligger i løsningens automatiserte håndtering av persondata hvor ingen personer er direkte involvert. Løsningen er GDPR-kompatibel.

Verifiserbare dokumenter

Gjennom funksjonen Online Verification Tool kan du også få bekreftet at dokumentet virkelig stammer fra riktig kilde. Dette sikrer mot modifisering underveis. 

Skalerbar og fleksibel skyløsning

Digital signering er en fleksibel skyløsning som enkelt skaleres opp og ned i takt med dine behov. Fordi den digitale signatur-løsningen ligger i skyen og ikke skal installeres i noe IT-system, kan den være operasjonell for deg innen bare 48 timer.

Fleksibilitet i systemet gjør det også mulig å sette opp ulike signerings-flyter for ulike personer. 

Kom i gang med Digital signering!
Ønsker du å styrke datakvaliteten i dokumenter som sendes til deg? VIl du redusere tiden det tar å få returnert signerte dokumenter? I løpet av bare 48 timer fra du inngår avtale med oss kan du ha på plass en løsning som effektiviserer signeringsprosessene dine.

Kontakt oss