Content hub
Categories level 1
Categories level 1

Løsninger som styrker markedsposisjonen for nordiske forsikringsselskaper
Kontinuerlige kostnadsinnsparinger og nye konkurrenter skaper utfordringer for forsikringsbransjen. Tilpasset kundekommunikasjon og effektiv skadehåndtering i sikre kanaler er selve grunnlaget for konkurransekraft.

Slik holder forsikringsselskaper seg relevante på det endrede markedet
Forsikringsselskaper står overfor store utfordringer når de regulatoriske kravene øker, teknologien utvikles og nye generasjoner av kunder forventer fleksible og tilgjengelige kontaktveier. Maria Lund-Søltoft, som har lang erfaring fra forretningsutvikling i forsikringsbransjen, forklarer hvordan utviklingen påvirker forsikringsselskaper.

Personvern og sikker kommunikasjon i henhold til det enkelte lands regelverk
For forsikringsselskaper er det virksomhetskritisk at informasjon lagres og håndteres på en sikker måte. Hele kommunikasjonskjeden må være sikker, ellers risikerer man redusert tillit og dårligere konkurransekraft. For å redusere risikoene kreves det et aktivt og kontinuerlig arbeid. Les våre tre tips om personvern.

Styrk konkurransekraften med tilpasset kommunikasjon i riktig kanal og i rett tid
Forsikringstakere forventer raske og enkle kontaktveier i alle saker og kan enkelt bytte selskap hvis de er misfornøyde med sin opplevelse. Ved å tilpasse kommunikasjonen og betalingsmetodene etter hva kundene foretrekker, fremmes kundelojalitet, mersalg og nysalg.

Smidig skadeoppgjør med effektiv håndtering av innkommende kommunikasjon
Når ulykken er ute, forventer kunden et smidig og raskt skadeoppgjør. Treg saksbehandling eller utydelige svar kan redusere tilliten. For å forbedre kundeopplevelsen kreves det at forsikringsselskapet håndterer innkommende kommunikasjon effektivt uansett kanal og raskt finner riktig informasjon i hver sak.

Sikre kommunikasjonstjenester
Kreditthåndterings- og inkassoselskaper må følge bransjelovene, og det er viktig at hele kommunikasjonskjeden fra innkommende og utgående til mottaker er sikker. Våre kommunikasjonstjenester innen både print og digitalt hjelper våre samarbeidspartnere med å håndtere kommunikasjon raskt og kostnadseffektivt og samtidig holde høy datasikkerhet.

Tydelig kommunikasjon reduserer kredittiden
Reduser risikoene for forsinkede eller uteblitte betalinger ved å kommunisere viktige budskap raskt, sikkert og brukervennlig. Med sikker og automatisert håndtering av kommunikasjonen reduseres tidkrevende administrasjon, samtidig som informasjonen blir lettere tilgjengelig for den som trenger den.

Brukervennlig betalingsopplevelse i riktig kanal
Vi hjelper kreditthåndterings- og inkassoselskaper med å sende fakturaene raskt til riktig person og i riktig kanal med mulighet for flere betalingsløsninger. Med digitale postkasser, mobilfaktura eller mobil betaling reduseres tiden fra oppfordring til handling, samtidig som fysiske fakturaer sikrer høy leveringssikkerhet.

En god betalingsopplevelse skaper bedre forutsetninger for redusert kredittid
Forskjellige kunder har forskjellig betalingsevne og forskjellige preferanser når det gjelder kommunikasjon og betalingsmetoder. Det er derfor viktig at kreditthåndterings- og inkassoselskaper jobber med betalingsopplevelsen som en viktig del av hele kundeopplevelsen.

Fra inndriving til fremtidig samarbeid mellom inkassoselskaper
Inkassobransjen utvikles etter hvert som stadig flere digitale løsninger utvikles og tillates. For å oppfylle sitt samfunnsansvar nå og i fremtiden må selskapene bruke teknologi for å gå fra inndriving til hjelpsomt kundefokus. Det mener Andreas Komnæs, leder for nye produkter og tjenester i Kredinor. – Bransjen må arbeide på nye måter for å oppfylle forventningene i samfunnet, sier han.

Slik kan inkassobransjen redusere personvernrisikoene
Inkassoselskaper håndterer personopplysninger som krever ekstra beskyttelse (gjeld), i store mengder og må følge de enkelte landenes regelverk for bransjen. Ved brudd på personopplysningssikkerheten risikerer man straffegebyrer og i verste fall å miste tillatelsen til å drive inkassovirksomhet, og dermed også inntektene.

Sikre betalingsløsninger og økt likviditet for kreditthåndterings- og inkassoselskaper
For kreditthåndterings- og inkassoselskaper stilles det høye krav til tydelig og effektiv kommunikasjon. Men utydelige fakturaer og kompliserte betalingsløsninger skaper problemer i flere ledd. Les mer om hvordan PostNord Strålfors hjelper inkassobransjen med å overholde lover og regler i en sterkt regulert bransje ved hjelp av skreddersydde og sikre kommunikasjonsløsninger.

Alektum Group forbedrer kundeopplevelsen og øker innbetalingene med riktige kanaler
Konsernet Alektum Group driver virksomhet i 14 europeiske land. Hovedkontoret ligger i Göteborg, der også den sentraliserte IT-avdelingen ligger. Kjernevirksomheten er inkasso og til det kobles markeds- og kredittinformasjon, juridisk rådgivning og faktureringsløsninger. Alektum har samarbeidet med PostNord Strålfors siden 2000, og Strålfors’ løsning Omnichannel gjør det enklere for Alektum å få betalt.

Digital partner med et langt og nært samarbeid
En omnikanalløsning fra PostNord Strålfors er både tids- og kostnadsbesparende for Ikano Bank. Løsningen støtter også virksomhetens bærekraftsarbeid. Nøkkelen er et langsiktig partnerskap der vi utvikles sammen.

Lowells løsning revolusjonerer bransjen
Lowell satser på digital tjenesteutvikling. Et av de viktigste initiativene er å tilby enkle og raske tjenester direkte i mobiltelefonen. – Vi ønsker å være ledende i bransjen, og da må vi hele tiden finne nye veier for å kunne gi kundene de beste løsningene, sier Jens Lindeblad, Head of Digital & Innovation i Lowell.

Behandling av forsikringskrav med kunden i fokus
Det norske forsikringsselskapet behandler flere hundre tusen forsikringskrav hvert år. For å sikre best mulig kundeopplevelse bruker selskapet en blanding av brukervennlige digitale tjenester og sensitivitetstrening for å sikre at kundens kontakt med selskapet holder høy kvalitet.

Vinner hjerter, tillit og markedsandeler med kundeopplevelse
I en tid der de fleste bankene konkurrerer om å bli den mest digitale, fokuserer Handelsbanken på kundeopplevelse – både digitalt og ved fysiske møter med bankrådgivere. Det store fokuset på kundeopplevelse har ikke bare vært med på å gjøre Handelsbanken til den mest foretrukne banken på alle bankens markeder, det bidrar også til å vinne markedsandeler.

AI og maskinlæring bidrar til individuelt tilpasset nettbasert trading og investering
Når det gjelder nettbasert trading, skiller Saxo Bank seg ut: Selv om selskapet er en lisensiert bank, er det et teknologiselskap i bunnen. Saxo Bank tilbyr plattformer for nettbasert trading til en variert kundegruppe og bruker kunstig intelligens (AI) og maskinlæring for å forutse behov og tilpasse plattformtilbudet.

Bilfinansiering med friksjonsfri kundekommunikasjon
I begynnelsen av 2018 opprettet Volvofinans Bank programmet Zero Friction for å sikre en mer friksjonsfri kundeservice og dermed bedre kundeopplevelsen. I dag har Volvofinans Bank den beste kundeservicen blant svenske banker, og antall årlige henvendelser til kundeservice er redusert med over 20 prosent.

HTML-faktura ble et enkelt valg for Nordea Finans
Nordea Finans sin store utfordring var å nå bredt ut til så mange kunder som mulig, til tross for de begrensninger som taushetsplikten innebærer. «HTML-faktura ble løsningen, og med faktura som en av våre viktigste kanaler, er dette en løsning som gjør at vi virkelig når kundene», forteller Anders Elgenberg, Senior Communication & Marketing Specialist i Nordea Finans.

Svea Finans digitaliserer betalingsløsningene
Svea Finans får levert en moderne løsning i form av omnikanal fra PostNord Strålfors. – Noe som gir oss større fleksibilitet ovenfor våre kunder. Det å få digitalisert løsningene gjør at vi sparer miljøet, noe vi er opptatt av, sier Jostein Vingsand, Business Developer i Svea Finans.